My Sweet Nothings

Viitoare mamici

Sfaturi pentru mamici

O mamica pregatita pentru a ma primi, este eliberata de stresul vietii de fiecare zi, care poate culmina cu stresul maternitatii, agravindu-se in timpul lehuziei.

Dorim sa incurajam viitoarele mame, care, dupa evenimentul nasterii, vor trece intr-o noua faza a ciclului de viata si, cum nimeni nu le-a promis o gradina de flori, sa le spunem ca oricum aceasta gradina nu are nici o valoare daca nu o sadesc chiar ele. In cadrul armoniei pe care o creeaza in familie, facându-i pe ceilalti sa stie ca sunt intelesi in interactiunea dintre ei; consecintele pentru dezvoltarea ulterioara sunt amplu influentate de aceste racordari cu mama in primul rând. Este vorba despre un proces permanent, care dureaza o viata intreaga si are o conditie esentiala: sanatatea psihicului, problema care se pune inca de la nasterea unui om.

Acest paragraf echivaleaza cu dezvoltarea principalului agent stresor incriminat in stresul prenatal si neonatal (pe care il numim stres al conjuncturii de maternitate, in special al mamelor primipare, stres secundar tulburarii de adaptare), agent stresor care consta in schimbare.Vulnerabilitatea crescuta la situatiile de schimbare este determinata, dupa cum subliniaza profesorul Iamandescu, de o serie de particularatati ale sexului feminin: particularitati psihofizice, particularitati de patologie feminina si particularatati relationale (care tin de relatiile interpersonale).

Particularitatile psihofizice includ factorii endocrini (cu constelatiile hormonale specifice diferitelor etape de dezvoltare a femeii) si factorii biografici de stres (pe care ii impune ritmul specific de viata al femeilor, uneori chiar cu tulburari ale ritmului circadian).

Particularitatile de patologie feminina pun accentul pe psihiatria femeii- desigur, trebuie pus accentul pe diferentele dintre depresia clasica si depresia postpartum (multe dintre afectiuni constituind reactii la stresul psihic).

Particularitatile relationale vizeaza relatiile interpersonale ale femeii, impreuna cu toate nevoile specifice ale femeii in societate, de a fi aleasa, evidentiata, ocrotita.

Contextul nasterii- potential factor favorizant al stresului postnatal:

Agentul stresor major in cazul stresului posnatal- care este schimbarea (care necesita o reajustare), este intricat cu alti factori specifici care, in mod inevitabil, insotesc evenimentul nasterii si care creaza contextul nasterii, care, in opinia autorului Ivan Godfroid, este foarte important: travaliul prelungit, expulsia dificila, posibilele manevre medicale (utilizarea forcepsului, a ventuzelor, anestezia generala, operatia cezariana)- toti acesti factori constituind circumstante care favorizeaza aparitia stresului postnatal, impreuna cu toate reactiile la stres.

Agentul stresor major in cazul stresului posnatal- care este schimbarea (care necesita o reajustare), este intricat cu alti factori specifici care, in mod inevitabil, insotesc evenimentul nasterii si care creaza contextul nasterii, care, in opinia autorului Ivan Godfroid, este foarte important: travaliul prelungit, expulsia dificila, posibilele manevre medicale (utilizarea forcepsului, a ventuzelor, anestezia generala, operatia cezariana)- toti acesti factori constituind circumstante care favorizeaza aparitia stresului postnatal, impreuna cu toate reactiile la stres.

Nasterea in mijlocul naturii poate constitui un mecanism natural de coping (aparare) la stresul provocat de durerile nasterii- astazi femeia are la dispozitie optiunea pentru contextul nasterii: naturala, cezariana, in apa, in prezenta sotului sau nu, astfel incât experienta nasterii sa fie, daca se poate, inedita.

Contextul nasterii, ca o situatie conjuncturala a evenimentului nasterii, poate influenta amplu conditiile de nastere fericita: astfel, prezenta persoanelor nedorite in momentul nasterii este foarte daunatoare; referitor la aceasta parere, antropologul Sheila Kitzinger scria: daca femeii i se permite sa raspunda in mod natural travaliului, respiratia va corespunde celei care apare in cazul excitarii sexuale si a orgasmului. Dar practicile spitalicesti, impreuna cu alti factori perturbanti (atitudini culturale, rusine s. a.) suprima aceste raspunsuri naturale in timpul travaliului, astfel ca adesea natura este inlocuita cu practicile artificiale, care, in cele din urma, sunt raspunzatoare de durere si de chinurile facerii. Dar in atentia multor specialisti este modul de devenire extatica a nasterii: femeia trebuie sa fie invatata sa pluteasca prin experienta nasterii, astfel frica si durerea transformându-se in placere originara; desigur, este situatia când este cea mai mare nevoie de impacarea sinelui cu natura- lucru realizabil in diferite grade de catre persoanele feminine unice, in masura in care reusesc sa se elibereze de tirania egoului. Acesti factori, daca au un cadru prielnic de manifestare, confera o dimensiune erotica actului nasterii si astfel natura isi va urma cursul, asigurând o armonie viitoare desavârsita a celor doua fiinte, mama fiind astfel ferita de socul schimbarii, iar noua fiinta reusind sa-si prelungeasca beatitudinea celor noua luni intr-o lume noua la care se va adapta treptat.

Debutul starii de stres care urmeaza travaliului:Specialistii in domeniu afirma ca sarcina si, mai mult, perioada post- partum, sunt perioade de risc pentru sanatatea mentala a unei femei, patologia maternitatii fiind determinata de patru mari entitati a caror aparitie urmeaza o logica bine stabilita- afirma profesorul Ivan Godfroid. Aceste entitati nosologice sunt reprezentate de: starea de stres ce urmeaza travaliului, Baby- Blues, psihoza puerperala si depresia post-partum.

Referindu-ne la stresul care urmeaza travaliului, cercetatorii spun ca debutul acestui stres are loc la 24- 48 de ore dupa parturitie.

Perceperea actului nasterii ca pe un eveniment traumatic, situat in afara existentei umane obisnuite, poate constitui o veritabila sursa de stres, mai ales atunci când sunt depasite cele trei caracteristici importante ale unui factor stresor in general: controlabilitatea, predictibilitatea si masura in care stresorul pune la incercare limitele capacitatii subiectului (si imaginea lui de sine). Cunoscând aceste predispozitii ale subiectilor umani, se poate afirma ca nivelul de evaluare al evenimentului (nasterii) este in masura sa influenteze perceptia nivelului de stres al acelui eveniment- Lazarus si Folkman, 1984.

Referindu-ne la controlabilitate, este relevanta, in primul rând, importanta educatiei pentru sanatate si pentru nastere in general; astfel, nivelul de instruire determina perceptia femeii gravide asupra controlabilitatii evenimentului nasterii. Un factor important al controlabilitatii este convingerea femeii gravide ca poate controla acest eveniment, care incepe odata cu travaliul, convingere menita sa reduca starea de anxietate care s-ar putea instala. Convingerea, de asemeni, are un rol pozitiv important si in automanagementul durerii, fiind in strânsa legatura cu gândirea pozitiva. La femeile primipare este cu atât mai mare importanta educatiei sanitare despre nastere, cu cât atitudinile, precursoare ale gândirii pozitive, reprezinta o cristalizare a experientei anterioare, astfel intelegerea obiectului atitudinii- a durerii in cazul travaliului nasterii- realizându-se mai rapid, determinând astfel declansarea unui comportament adecvat, ca reactie la aceasta durere- dealtfel, controlul stresorului este o modalitate de reducere a reactiei de stres, deci constituie un coping comportamental; acest efect pozitiv nu se inregistreaza insa in mod automat si nici in toate cazurile, uneori reactia fiind atipica, in loc sa fie tipica; un rol important in acest sens se pare sa il joace feed-back-ul. Ramânând in concretetea problemei, ne punem intrebarea daca atitudinea poate influenta realitatea pozitiva, in ce masura poate ea sa reduca durerea travaliului, sau, in caz contrar, o poate exacerba? Experimentele efectuate au dat un raspuns afirmativ acestei intrebari, desigur, excluzând modul magic de intelegere; explicatiile tin de sugestie si autosugestie, precum si de mecanismele cognitive implicate in cunoasterea de sine si a propriei persoane- in acest sens, femeia nu trebuie sa se ingrijore in privinta durerii, care este normala (daca asa spune medicul, eliminând orice suspiciuni negative.

In ce priveste predictibilitatea evenimentului stresor, se poate afirma ca procesul pregatitor, initiat de catre viitoarea mama in urma receptarii semnalului de avertizare (initiat de perceperea miscarilor active fetale si a contractiilor uterine intr-un ritm crescut, ce produc agitatie, neliniste, anxietate, mai greu de suportat de gravida nevrotica sau fricoasa, cu caracter progresiv, scaderea presiunii in etajul abdominal superior si cresterea ei in pelvis si, ca un factor foarte important: asigurarea femeii de catre cadrul medical ca totul decurge in limitele normalitatii, ca o consecinta a unei situatii fiziologice), actioneaza in sensul diminuarii credintelor dezadaptative despre durerea din timpul travaliului (aceasta insoteste contractia uterina) si al expulziei.

Dezvolta abilitatile lingvistice ale copilului
Copilul dumneavoastra are abilitatea necesara de a face legatura intre sunete si litere?Cu totii stim ca literele alfabetului formeaza cuvinte si ca invatarea literelor si sunetelor este de obicei realizata cu mult inaintea dezvoltarii fluentei in vorbire la copiii mici.Cum putem noi dezvolta interesul copilului pentru a invata alfabetul? Pentru a pastra concentrata mintea copilului in procesul de invatare, este indicat sa folosim jocuri practice si distractive.Multi parinti au avut succes aranjand litere cu magnet pe frigiderul din bucatarie si lasand copilul sa se joace cu ele:sa le amestece formand cuvinte diferite.

O alta metoda este de a incepe treptat procesul de invatare cu doar o singura litera pe saptamana.Plasati doar litera magnetica A pe frigider si continuati toata saptamana lectiile de vocabular care se bazeaza doar pe litera A.La sfarsitul saptamanii plasati inca 3 litere noi.Puneti copilul sa identifice litera A din multimea de litere si pronuntati doua-trei cuvinte care incep cu litera A.Folositi aceasta tehnica in urmatoarele 25 de saptamani si continuati cu aceasta metoda pana cand copilul va reusi sa recunoasca toate literele alfabetului.

Copilul dumneavoastra este familiar cu antonimele?
Majoritatea copiilor invata cu placere despre antonime(cuvinte care au inteles opus) in acest caz se dezvolta abilitatile lingvistice.Copiii pot sesiza diferenta dintre dulce si amar folosin gustul, dintre tare si moale folosind simtul tactil,dintre incet si repede folosind abilitatile fizice si diferenta dintre liniste si zgomot folosind auzului.Acest procedeu interactiv este iubit de bebelusi si prescolari totodata oferind o baza pentru dezvoltarea abilitatilor lingvistice in viitor.

Copilul trebuie sa fie capabil sa construiasca familia de cuvinte a unui cuvant dat.
O cale de a dezvolta vocabularul copilului este sa-l invatati o varietate de cuvinte asemanatoare.O abordare reusita se poate face daca alegeti un cuvant in jurul caruia dezvoltati o familie de cuvinte: de exemplu cuvantul ales este roman , iar familia de cuvinte va fi romania,romanca,romanesc,romaneste…luati fiecare cuvant in parte si formati propozitii cu el.Acest procedeu interactiv este foarte interesant pentru copil si reprezinta o buna modalitate de a dezvolta de la o varsta frageda , vocabularul copilului.

Copilul dumneavoastra este capabil sa realizeze rime?Cuvintele care rimeaza au un efect special asupra copilului.Ascultand povesti si poezii care rimeaza ,copilul incepe sa aprecieze vastitatea vocabularului limbii romane.Incurajati copilul sa gaseasca rime cat mai diferite la cuvintele pe care i le sugerati.

Invatati copilul sa foloseasca cuvintele compuse.
Invatand despre cuvintele compuse , copilul isi imbunatateste vorbirea si vocabularul.Incepeti cu doua cuvinte familiare si rugati copilul sa le uneasca pentru a forma un singur cuvant din ele.Exista 50% sanse sa nu gaseasca cuvantul din prima incercare.Daca copilul nu reuseste, fiti rabdator si lasati-i mai mult timp sa gaseasca raspunsul corect.

Incurajati lectura
Vizitati biblioteca si aflati ce tipuri de carti sunt recomandate pentru varsta copilului . Indemnati copilul sa aleaga singur o carte din raft,una care i se pare mai interesanta.Puneti copilul sa citeasca cu voce tare pentru ca dumneavoastra sa puteti identifica greselile facute si sa le remediati.De obicei copiii care citesc foarte lent vor avea in continuare probleme in intelegerea textului,de aceea este indicat sa va corectati copilul ori de cate ori aveti ocazia.

Fiti un model pentru copilul dumneavoastra
Nu i se poate cere copilului sa citeasca atata timp cat dumneavoastra faceti contrariul.Copiii imita inca de la varste foarte fragede de aceea este indicat sa va vada citin d,dar trebuie sa acordati atentie si cartii pe care o alegeti,calitatii acesteia.Discutati cartile citite impreuna dezvoltand un anumit pasaj care i s-a parut interesant.

Motto: „Citind mereu, creierul tau va deveni un laborator de idei si imagini, din care vei întocmi intelesul si filosofia vietii!” Mihai Eminescu

Putem spune ca cel caruia îi revine sarcina de a trezi în sufletele copiilor dorinta de a citi este
cadrul didactic si în special învatatorul. Una dintre schimbarile cerute de actuala reforma a învatamantului este trecerea de la un învatamant predominant reproductiv la unul, în esenta creativ. De altfel obiectivul declarat al învatamântului românesc actual este „ dezvoltarea libera, integrala si armonioasã a individualitatii
umane, formarea personalitatii autohtone si creative” (Legea învatamântului, nr. 85/1995, Art. 3).

Studiul limbii române are ca scop formarea la tineri a unei culturi comunicationale si literare de baza, care sa-l ajute sa înteleaga lumea din jurul sau, sa comunice, sa stabileasca relatii cu semenii, exprimându-si ganduri, sentimente, opinii, care sa-l ajute sa se integreze si sa-si utilizeze într-un mod eficient si creativ capacitatile proprii pentru rezolvarea unor probleme concrete din viata de zi cu zi.
La atingerea acestui scop contribuie si optionalele specifice , între care si „Literatura pentru copii”. Pentru marea majoritate a oamenilor, copilaria este perioada cea mai luminoasa a vietii, de aceea timpul petrecut citind o carte nu este deloc un timp pierdut.

 

Bookmark and Share

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: